Petits trucs per menjar més saludablement (part 2)

2016
12.30
Alimentació ecològica i de proximitat

Alimentació ecològica i de proximitat

9. Un ou diari:

L’ou és un aliment d’elevat contingut proteic i conté diverses vitamines, minerals i antioxidants que permeten el bon funcionament del nostre cos. Estudis dels darrers anys conclouen que no hi ha relació entre el consum d’aquest aliment i el colesterol o malalties cardiovasculars.

 

10. A l’hora de menjar:

Un estudi publicat a “The American Journal of Clinical Nutrition” afirma que es tendeix a menjar més quantitat quan hi ha més elements externs que fan diversificar l’atenció, com ara mirar la tele, l’ordinador, llegir, etc. Mentre menges.

 

11. Nous estils de cuinar:

Innovar a la cuina és una manera de fer plats més divertits i originals.

 

12. Canviar el contingut del rebost:

Com més menjar bassura es té, la probabilitat de menjar-se’l és major!

 

13. Disminuir la quantitat de sal:

És aconsellable reduir el consum de sal en la dieta, i una bona opció és substituir-la per pebre o altres espècies que enforteixen el gust dels plats.

 

14. Deixar l’àpat preparat:

Tenir el menjar preparat del dia anterior, farà que no mengem qualsevol cosa per falta de temps o mandra a posar-se a cuinar.

 

15. Anar a comprar amb la panxa plena:

És recomanable anar a comprar amb una llista feta i no comprar més coses de les que tenies pensades inicialment. A més a més, si hi vas amb l’estómac buit, les probabilitats de comprar aliments poc saludables i d’impuls augmenten considerablement.

 

16. Refrescos:

Evita la zona de refrescos, la quantitat de sucres que aporten és desorbitada i perjudicial.

 

17. Oli d’oliva:

Utilitzar-lo sempre que es pugui; és la base de la dieta mediterrània. I les seves propietats són beneficioses per a la salut cardiovascular.

Trucs per menjar més saludable (part 1)

2016
11.24
Fruita i verdura ecològica

Fruita i verdura ecològica

Un suc de fruites envasat, un plat precuinat, les galetes del supermercat… Tot i que els envasos ens diuen que són “naturals”, “baixos en sucres” o “sense additius”; si mirem les etiquetes veurem les quantitats exagerades de sucres, conservants i greixos dolents que contenen. Potser val la pena fer algun petit canvi en algunes rutines per tenir uns hàbits i menjar més saludablement:

1. Posar les patates de bossa en un plat a l’hora de menjar-te-les:

Es mengen més quantitat de patates quan les mengem directament de la bossa que si les posem en un plat i les mengem des d’allà.

 

2. Tenir a mà fruits secs:

Tenen elevat contingut de proteïnes, aminoàcids, minerals, àcid fòlic, vitamina E i valor energètic. Fet que els fa molt saludables, sempre i quan no se n’abusi. I millor que siguin sense sal.

 

3. La fruita, millor sencera:

Si de la fruita en fem suc, gran part de la fibra es queda a l’espremedora, i per tant atipa menys que si ens mengem la mateixa peça de fruita sencera. A més a més, el fet de mastegar-la també produeix més sensació de sacietat.

 

4. Evitar esmorzar galetes fabricades industrialment:

La quantitat de sucres afegits en aquest tipus de productes no són gens recomanables. És preferible esmorzar galetes artesanes, iogurt amb fruita o cereals, o bé una torrada amb alvocat i formatge.

 

5. A l’hora de beure, aigua:

És aconsellable veure al voltant d’un litre i mig d’aigua al dia. I no és substituïble per sucs, begudes alcohòliques o isotòniques. L’aigua afavoreix el bon funcionament dels ronyons i la composició sanguínia.

 

6. Afegir llegums als plats:

Els llegums són fonts importants de proteïnes, hidrats de carboni complexos i fibra. Són un aliment molt complet i queda bé com acompanyament en la gran majoria de plats.

 

7. Xocolata negra:

El seu elevat contingut d’antioxidants ajuda a prevenir malalties cardiovascular, millora l’estat d’ànim i la memòria. La xocolata negra aporta més beneficis que la que conté llet.

 

8. El cafè:

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana un consum màxim de 25 gr de cafè diari. Mentre que la mitjana de consum d’aquest producte gairebé es triplica.

Text adaptat.

Consells perquè la carmanyola no contamini el teu dinar

2016
11.03
Carmanyola de plàstic.

Carmanyoles de plàstic.

El material de les carmanyoles o dels tuppers són compostos químics capaços de provocar alteracions en el nostre sistema endocrí.

Aquests envasos de plàstic, alumini, llauna o materials antiadherents com el teflón que formen part de la nostra vida quotidiana contenen diversos contaminants hormonals, com ara el Bisfenol A: un compost químic utilitzat per a la síntesi de policarbonats i resines utilitzats per a la fabricació d’envasos, tuppers, ampolles… Aquest compost químic actua com a disruptor endocrí, és a dir, es comporta com una hormona del propi cos, afectant així a la salut dels infants i adults.

S’ha observat també que a llarg termini, s’observen alteracions a la salut com ara diabetis, obesitat, problemes de reproducció, aparició de càncers en òrgans relacionats amb les hormones (tiroides, testicles, pit…).

A continuació pots trobar algun consell per evitar al màxim l’exposició d’aquests components químics

Carmanyola de vidre.

Carmanyola de vidre.

perjudicials per a la salut:

1. Utilitzar carmanyola o tupper de vidre.

El vidre conserva millor els gustos que el plàstic o l’alumini. S’elimina millor i més fàcilment la brutícia, i amb el temps no adquireix una tonalitat grogosa com en el cas del plàstic. I no és nociu per a la salut a l’hora d’escalfar-lo al microones.

2. No escalfis el menjar dins del tupper.

Aquests components capaços d’alterar hormonalment es desprenen del tupper quan se’ls hi aplica escalfor (sota del sol o al microones), de manera que poden acabar fàcilment a sobre l’aliment. Així que si el taper que utilitzes és de plàstic, mira d’escalfar el menjar en un plat o envàs d’un altre material.

3. No rentis els tuppers i els envasos de plàstic al rentaplats.

Les elevades temperatures a les que arriba l’aigua del rentaplats fan el mateix efecte que si posem el tupper a sota del sol o al microones.

Ampolla de plàstic PET

Ampolla de plàstic.

 

4. No deixis l’ampolla d’aigua (o qualsevol altra beguda) sota del sol

Les ampolles de plàstic també contenen Bisfenol A o BPA, que s’activa al estar a temperatures elevades, de manera que s’alliberen a l’aigua contaminants varis.

 

5. No reomplis vàries vegades una ampolla de plàstic.

La majoria d’ampolles de plàstic són fabricades amb el tipus de plàstic PET; que no conté BPA i no comporta problemes a l’hora de reciclar-lo. Però si el material de l’ampolla (el PET) és vell, pot cedir a l’aigua compostos tòxics com ara l’antimoni. Passa el mateix si l’aigua està durant molt de temps a l’interior de l’ampolla o bé si reutilitzem moltes vegades la mateixa ampolla.

ElsMasovers.cat
Fonts:
La Vanguardia.
www.ecologistasenaccion.org/article30330.html
www.wikipedia.org

Per què pasta integral?

2016
09.20
Pasta integral i ecològica

Pasta integral i ecològica

Aquells aliments “integrals”, s’anomenen així perquè el cereal que contenen està sencer. Això és degut al fet que el gra no ha estat sotmès a processos de refinament, i per tant conté major valor nutricional (tan en vitamines com en minerals i fibra) que aquells cereals refinats.

En diversos estudis publicats a la revista JAMA Intermal Medicine, s’ha trobat que les propietats del cereal integral, prevenen malalties cardiovasculars, així com disminueixen el risc de diabetis o càncer de còlon, i també d’afeccions respiratòries.

Amb la descoberta del poder beneficiós dels cereals integrals, la Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició recomana consumir uns 45 gr diaris de cereals integrals. Aquesta és la quantitat que permet reduir fins a un 20% el risc de desenvolupar diabetis tipus II i el càncer de còlon.

En el cas d’aquelles persones que són diabètiques, és molt recomanable la incorporació d’aliments elaborats amb farines integrals, ja que tenen un bon índex glucèmic (inferior al de les farines refinades) i els ajuda a controlar més els nivells de glucosa en sang i a reduir la demanda d’insulina.

A més a més, al ser integral, fa que triguem més estona a triturar-lo a la masticació, fet que produeix un efecte de sacietat i millor digestió.

Text adaptat de La Vanguardia.

Dieferències entre aliment ecolòigc, biològic i sostenible

2016
09.02
Cistella d'aliments ecològics.

Cistella d’aliments ecològics.

La majoria dels aliments van acompanyats amb etiquetes on hi posa “aliment ecològic”, “orgànic”, “bio”, “sostenible”, etc. Però què volen dir exactament aquestes paraules?
Tot i que aquests conceptes són similars i sovint van agafats de la mà, cadascun té les seves peculiaritats i diferències:

 

Aliment ecològic:

És aquell aliment que ha nascut i crescut en un entorn amb condicions completament naturals (la terra, l’aigua, l’entorn…). Les tècniques i procediments emprats són absents de pesticides, herbicides o productes de síntesi química com ara hormones o antibiòtics.

 

 

Aliment biològic:

Aquest concepte ens informa de l’absència de components alterats o modificats genèticament. Aquest és un recurs molt utilitzat per aconseguir productes d’aspecte “perfecte”, com ara fruita i verdura de la mateixa mida, forma i amb colors més agradables a la vista. Aquestes característiques ens provoquen la compra d’impuls perquè ens atrau el seu aspecte.

 

Cireres ecològiques.

Cireres ecològiques.

Aliment orgànic:

En aquest cas no s’ha utilitzat cap producte de síntesi química. Però a diferència de l’anterior, l’aliment pot haver estat modificat genèticament per aconseguir l’aspecte, el color i la forma desitjada.

 

 

Aliment sostenible:

Es basa fonamentalment en el benestar econòmic de les persones, però sense oblidar el respecte pel medi ambient. L’agricultura i la ramaderia sostenible prioritza el benefici econòmic per així aconseguir una millor economia local i comerç de proximitat.

 

Text adaptat: La Vanguardia

Benvinguts a pagés!

2016
06.21
Vedells ecològics pasturant.

Jornada  “Benvinguts a pagés”. Vedells ecològics pasturant.

 

Aquest cap de setmana hem anat a pagès!

“Benvinguts a pagès” és una jove iniciativa nascuda aquest any. Els pagesos, agricultors, ramaders, productors… és a dir, tota la gent que està en contacte directe amb la terra ens ha obert les portes de casa seva per mostrar-nos d’allà on provenen els aliments que ens arriben a casa.

Nosaltres hem aprofitat per fer una visita a en Marc, el nostre productor de vedella ecològica. Ha sigut una oportunitat excel·lent per veure el terreny i l’entorn on pasturen les vaques i els vedells. I hem comprovat que efectivament, tenen unes vistes espectaculars!

 

Vedells ecològics al Bages

Jornada “Benvinguts a pagès” Vista del Bages.

 

Mentre anàvem veient l’extensió on pasturaven, en Miquel ens anava explicant el dia a dia dels vedells, les vaques i del funcionament de tot el cicle de producció ecològic i de proximitat que practiquen: des de que sembren i fan la collita als seus camps per tenir aliment a l’hivern, o el naixement del vedell fins a arribar a l’obrador on tallen, preparen i envasen la carn per deixar-la llesta per portar a casa.

 

Obrador on tallen i envasen la carn de vedella ecològica.

Jornada “Benvinguts a pagès”. Obrador on tallen i envasen la carn.

 

Després d’obrir-nos les portes al seu obrador, ens van explicar per a què servia cada màquina i com s’elabora cada peça i tall.

Finalment ens van convidar a fer un tastet dels seus productes! Sense paraules, un berenar excepcional de productes de proximitat i ecològics… I  mentrestant en Marc i en Miquel van tenir una altra visita!

Benvinguts a pagés: Pastures de Catelltallat ens obra les portes de casa seva.

“Benvinguts a pagès” és un projecte amb l’objectiu de donar a conèixer i acostar els petits productors de casa nostra al consumidor final que valora i aprecia el producte de proximitat i l’origen d’aquest. Tot i ser el primer any d’aquesta iniciativa, l’acollida ha sigut més que positiva, ja que hi han participat unes 600 explotacions i establiments arreu de Catalunya.

Com estalviar a la cuina

2016
06.03
paella i fogó

Consells i idees per estalviar a la cuina.

La nevera, l’aigua l’electricitat, el gas… són recursos que si en som conscient a l’hora d’utilitzar-los, podem estalviar i respectar el medi ambient.
A continuació hi trobaràs alguns consells i idees:

 

1. Aprofitar l’escalfor:

Utilitza la paella o l’olla amb la mida que més concordi amb el fogó. Si poses la paella en un fogó massa gros, es perdrà molta escalfor pels laterals.

 

2. Manté nets els cremadors, per estalviar fins a un 10% d’energia:

Si mantens nets els cremadors, estalviaràs energia.

Amb els cremadors, estalviaràs energia.

 

 

D’aquesta manera la calor es difon més ràpidament, i per tan, es consumeix menys energia. Quan estan bruts, podem arribar a consumir fins a un 10% més d’energia.

 

 

3. Cassoles de fons pla:

Així aconsegueixes un contacte total i constant entre la base de la cassola i el fogó.

 

4. Utilitza un bullidor:

D’aquesta manera dus l’aigua a ebullició en un moment, després la pots passar al recipient que calgui per continuar cuinant.

 

5. Cuina amb la tapa:

A part d’arribar més ràpidament a la temperatura desitjada, es conserven més els aromes i els gustos!

 

6. Posa l’aigua necessària:

quantitat_aigua

Quantitat d’aigua necessària segons els aliments.

 
 
 

Si poses aigua en excés, trigaràs més en aconseguir que l’aigua bulli.

 

 

7. Controla la temperatura:

Un cop arribada a la temperatura desitjada, pots baixar el foc gradualment. Inclús parar-lo i deixar que l’escalfor que es mantí acabi de coure els aliments.

 

8. Si tens vitroceràmica…

Al acabar de cuinar pots aprofitar la calor que encara després per escalfar altres plats.

 

A la cuina es consumeix un 30% de la llum de tota la casa

 
 

Les verdures i els més petits de la casa

2016
05.01
Fruita i verdura ecològica.

És essencial que les nenes i els nens tinguin una dieta equilibrada i saludable per el bon desenvolupament i creixement.

Sovint resulta complicat que els més petits de la casa mengin les quantitats recomanades per mantenir una dieta sana I equilibrada. I és important que adquireixin uns hàbits alimentaris saludables i equilibrats des de ben petits, per tal que tinguin un bon desenvolupament i creixement.

A continuació et donem algunes idees per introduir a la dieta aquests aliments tan importants: la verdura i la fruita.

1. Crema de verdures i fruita.

En el cas de no agradar una verdura en concret, és fàcil dissimular-la en una crema juntament amb altres verdures i hortalisses. I si veus que encara no li acaba de fer el pes, pots afegir-hi alguna fruita per aconseguir així més dolçor al plat. La poma o la taronja són bons exemples.

2. Camuflades amb arrebossats.

Afegir albergínia, carbassó, tomàquet… ben triturats per les empanades. O bé fer croquetes vegetals.

3. Pasta de verdura.

Consisteix en barrejar espaguetis o macarrons de pasta amb altres de verdura (de carbassó, de pastanaga…). A l’hora de cuinar la pasta de verdura, és suficient en escaldar-la durant pocs minuts. Un cop tota la pasta barrejada, només cal una bona salsa!

4. Pastís de truita.

Fes 3 truites, cada una amb la verdura que vulguis (albergínia, carbassó, pebrot…). Abans de barrejar la verdura amb l’ou, cou-les al vapor. Un cop les 3 truites fetes, posa-les una sobre de l’altra, i afegeix-hi una mica de beixamel i formatge per gratinar-les.

5. Encenalls amb sorpresa.

L’aspecte és molt atractiu. Amb pasta brisa fes petits embolcalls amb la verdura que vulguis i fins hi tot amb carn picada o formatge. Tanca els encenalls i forneja’ls uns 15 minuts a 200ºC.

Ens presentem!

2016
04.19

Aquí pots trobar una breu descripció del què és elsMasovers.cat. És alguna cosa més que una botiga en línia d’aliments de proximitat i ecològics amb transport gratuït a Manresa, Terrassa, Barcelona i rodalies.

5 avantatges de menjar carn ecològica

2016
03.10

Perquè una carn sigui ecològica, ha de provenir d’un animal que hagi estat alimentat saludable i equilibradament; sense antibiòtics, hormones ni transgènics.

La ramaderia ecològica també implica que el bestiar hagi estat en llibertat i en un entorn saludable i respectant el medi ambient.

A continuació trobaràs 5 avantatge que aporta la carn ecològica respecte a la convencional:

Espatlla de xai ecològic.

Espatlla de xai ecològic.

1. Moltes més vitamines i antioxidants.

Com que els animals han estat pasturant i menjant herba, han ingerit grans quantitats de  vitamines E i B2, les quals aporten grans quantitats d’antioxidants. També aporta 4 cops més d’àcid linoleic que la carn convencional. L’àcid linoleic és important per al bon manteniment de les defenses del nostre organisme, disminueix la pressió arterial i ajuda a controlar el colesterol.

camp blat groc

Camp de blat.

2. Absent d’hormones i antibiòtics.

L’ús d’hormones en la producció de carn convencional és freqüent per tal d’accelerar el creixement de l’animal, i l’ús d’antibiòtics per prevenir infeccions. Aquestes substàncies s’acumulen a la carn de l’animal, i per tant passa al nostre cos al ingerir-la.
Les pràctiques ecològiques prevenen les infeccions i malalties amb una bona alimentació, bones condicions de vida i un ritme de creixement respectuós.

Conreu amb vistes a Montserrat.

Conreu amb vistes a Montserrat. Pla de Bages.

3. Mètodes i pràctiques sostenibles.

En moltes granges ecològiques han optat per crear una sinergia entre l’agricultura ecològica que proporciona l’aliment als aliments, i l’adob d’aquests que fertilitza la terra del conreu.

Vedella ecològica pasturant.

Vedella ecològica pasturant.

4. Animals més sans i feliços.

Els animals de les granges ecològiques pasturen en grans parcel·les i a l’aire lliure, en un ambient tranquil i saludable. Això fa que l’animal no generi estrès i queda reflectit a la qualitat de la carn resultant.

xai-ecologic

Xais ecològics pasturant.

5. Suport al producte local.

Les explotacions ecològiques solen ser petits negocis familiars, situats en pobles propers d’on vius. Així que comprant aquest tipus de producte estàs promovent l’economia local, el futur els petits productors de casa mentre formes part d’un sistema de consum més responsable i sostenible pel futur dels nostres fills.

Text adaptat de LaVanguardia.