Archive for novembre, 2016

Trucs per menjar més saludable (part 1)


2016
11.24
Fruita i verdura ecològica

Fruita i verdura ecològica

Un suc de fruites envasat, un plat precuinat, les galetes del supermercat… Tot i que els envasos ens diuen que són “naturals”, “baixos en sucres” o “sense additius”; si mirem les etiquetes veurem les quantitats exagerades de sucres, conservants i greixos dolents que contenen. Potser val la pena fer algun petit canvi en algunes rutines per tenir uns hàbits i menjar més saludablement:

1. Posar les patates de bossa en un plat a l’hora de menjar-te-les:

Es mengen més quantitat de patates quan les mengem directament de la bossa que si les posem en un plat i les mengem des d’allà.

 

2. Tenir a mà fruits secs:

Tenen elevat contingut de proteïnes, aminoàcids, minerals, àcid fòlic, vitamina E i valor energètic. Fet que els fa molt saludables, sempre i quan no se n’abusi. I millor que siguin sense sal.

 

3. La fruita, millor sencera:

Si de la fruita en fem suc, gran part de la fibra es queda a l’espremedora, i per tant atipa menys que si ens mengem la mateixa peça de fruita sencera. A més a més, el fet de mastegar-la també produeix més sensació de sacietat.

 

4. Evitar esmorzar galetes fabricades industrialment:

La quantitat de sucres afegits en aquest tipus de productes no són gens recomanables. És preferible esmorzar galetes artesanes, iogurt amb fruita o cereals, o bé una torrada amb alvocat i formatge.

 

5. A l’hora de beure, aigua:

És aconsellable veure al voltant d’un litre i mig d’aigua al dia. I no és substituïble per sucs, begudes alcohòliques o isotòniques. L’aigua afavoreix el bon funcionament dels ronyons i la composició sanguínia.

 

6. Afegir llegums als plats:

Els llegums són fonts importants de proteïnes, hidrats de carboni complexos i fibra. Són un aliment molt complet i queda bé com acompanyament en la gran majoria de plats.

 

7. Xocolata negra:

El seu elevat contingut d’antioxidants ajuda a prevenir malalties cardiovascular, millora l’estat d’ànim i la memòria. La xocolata negra aporta més beneficis que la que conté llet.

 

8. El cafè:

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana un consum màxim de 25 gr de cafè diari. Mentre que la mitjana de consum d’aquest producte gairebé es triplica.

Text adaptat.
Compartir a...Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Consells perquè la carmanyola no contamini el teu dinar


2016
11.03
Carmanyola de plàstic.

Carmanyoles de plàstic.

El material de les carmanyoles o dels tuppers són compostos químics capaços de provocar alteracions en el nostre sistema endocrí.

Aquests envasos de plàstic, alumini, llauna o materials antiadherents com el teflón que formen part de la nostra vida quotidiana contenen diversos contaminants hormonals, com ara el Bisfenol A: un compost químic utilitzat per a la síntesi de policarbonats i resines utilitzats per a la fabricació d’envasos, tuppers, ampolles… Aquest compost químic actua com a disruptor endocrí, és a dir, es comporta com una hormona del propi cos, afectant així a la salut dels infants i adults.

S’ha observat també que a llarg termini, s’observen alteracions a la salut com ara diabetis, obesitat, problemes de reproducció, aparició de càncers en òrgans relacionats amb les hormones (tiroides, testicles, pit…).

A continuació pots trobar algun consell per evitar al màxim l’exposició d’aquests components químics

Carmanyola de vidre.

Carmanyola de vidre.

perjudicials per a la salut:

1. Utilitzar carmanyola o tupper de vidre.

El vidre conserva millor els gustos que el plàstic o l’alumini. S’elimina millor i més fàcilment la brutícia, i amb el temps no adquireix una tonalitat grogosa com en el cas del plàstic. I no és nociu per a la salut a l’hora d’escalfar-lo al microones.

2. No escalfis el menjar dins del tupper.

Aquests components capaços d’alterar hormonalment es desprenen del tupper quan se’ls hi aplica escalfor (sota del sol o al microones), de manera que poden acabar fàcilment a sobre l’aliment. Així que si el taper que utilitzes és de plàstic, mira d’escalfar el menjar en un plat o envàs d’un altre material.

3. No rentis els tuppers i els envasos de plàstic al rentaplats.

Les elevades temperatures a les que arriba l’aigua del rentaplats fan el mateix efecte que si posem el tupper a sota del sol o al microones.

Ampolla de plàstic PET

Ampolla de plàstic.

 

4. No deixis l’ampolla d’aigua (o qualsevol altra beguda) sota del sol

Les ampolles de plàstic també contenen Bisfenol A o BPA, que s’activa al estar a temperatures elevades, de manera que s’alliberen a l’aigua contaminants varis.

 

5. No reomplis vàries vegades una ampolla de plàstic.

La majoria d’ampolles de plàstic són fabricades amb el tipus de plàstic PET; que no conté BPA i no comporta problemes a l’hora de reciclar-lo. Però si el material de l’ampolla (el PET) és vell, pot cedir a l’aigua compostos tòxics com ara l’antimoni. Passa el mateix si l’aigua està durant molt de temps a l’interior de l’ampolla o bé si reutilitzem moltes vegades la mateixa ampolla.

ElsMasovers.cat
Fonts:
La Vanguardia.
www.ecologistasenaccion.org/article30330.html
www.wikipedia.org
Compartir a...Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone