Tipus d’escaldat per la verdura i hortalisses

2015
06.05
Cistella de verdura i hortalissa ecològica i proximitat.

Cistella de verdura i hortalissa ecològica i proximitat.

Comprar en format “cistella” és un sistema ara per ara poc comú a les cases, però amb els dies és molt probable que es vagi extenent a causa de la gran quanitat d’avantatges que té. Cal tenir en compte però, que també implica algun canvi d’hàbits tan pel què fa en el moment de la compra com a l’hora de conservació dels productes frescos, com ara la fruita i la verdura.

Les cistelles de fruita i verdura, a part de generar poc residus amb els envasos, també ens estalvia temps, diners i feina a l’hora de triar les quantitats i els diferents artícles per tal de mantenir una dieta variada i equilibrada. I a més a més, ens permet ser més creatius i provar aliments nous, menjar més variat, de temporada i ecològics!

Però de vegades ens resulta difícil aconseguir que algun producte no se’ns fassi malbé abans de menjar-nos-el. A continuació us presentem alguns tipus d’escaldats (per poder congelar posteriorment), els seus avantatges o inconvenients i el procediment a seguir segons cada tipus de verdura o hortalissa. Al final de l’article hi ha una taula amb les característiques de cadascuna.

Tipus d’escaldat

Les verdures i hortalisses contenen enzims que amb el temps causen l’oxidació i n’alteren el gust. Per tant, hi ha alguns aliments que és recomanable escaldar-los abans de la seva congelació per tal d’evitar l’oxidació. Cal també respectar el temps d’escaldat segons el tipus d’hortalissa, ja que no ha d’arribar a coure’s.

Taula resum: avantatges i inconvenients dels escaldats.

Taula resum: avantatges i inconvenients dels escaldats.

Escaldat amb aigua bullent

És el més freqüent, però les hortalísses perden més nutrients i sabor que amb el mètode al vapor.

Passos a seguir:

– Posa a bullir 1 litre d’aigua per cada 100 grams d’hortalissa, sense superar els 300 gr per cada bullida.
– Submergeix les hortalisses a l’aigua bullint durant el temps indicat segons el tipus d’hortalissa (consultar la taula del final de l’article).

* El temps de l’escaldat es conta desde que l’ebullició torna a començar un cop introduïdes les verdures.

Escaldat al vapor

Aquest mètode té l’avantatge de causar menys pèrdua de nutrients. I és especialment recomanable per a les verdures de fulla.

Passos a seguir:

– Posa a bullir 2 cm d’aigua en una olla a pressió.
– Col·loca a l’interior la cistella rígida amb les verdures. Aquestes no ha d’estar en contacte amb l’aigua, ni massa apretades (el vapor ha de circular fàcilment entre elles).
– Posa la tapa de l’olla sense la vàlvula i escalda-les el temps indicat, incrementant-lo un 30%, ja que l’escaldat al vapor és una mica més lent.

Refredament i escorregut

– Un cop escaldades, les verdures i hortalísses s’han de refredar molt ràpidament per aturar la cocció (si el temps d’escaldat supera al indicat, els aliments quedaran bullits).
– Treu-les amb la escumadora.
– Posa ràpidament les verdures en un recipient prèviament preparat amb aigua freda i glaçons (la temperatura de l’aigua ha de rondar els 0 ºC).
– Deixar-ho durant vàris minuts perquè es refredin completament.
– Escorre-les amb un colador o inclús amb una centrifugadora d’enciam.
– Per acabar, exten-les sobre un drap de cuina net i espera que absorbeixin el màxim d’aigua possible. I ja estan llestes per congelar-se.

Re-ofegar:

En alguns casos, és necessari també, utilitzar aquest métode. És el cas d’aquelles hortalisses que tenen un temps de cocció més elvat. Aquest mètode consisteix en un cop rentades i escorregudes les verdures o hortalisses, col·locar-les en una cassola amb una mica d’oli o mantega. Tapar i mantenir-ho a foc viu durant 5 minuts. Seguidament, refredar la cassola amb aigua gelada i procedir a la congelació.

Tipus de verdura o hortalissa i preparació i temps de conservació

Taula_conservació3

Compartir a...Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Your Reply